fredag 18 december 2009

En snöig och omtumlande dag i Stockholm…



Vi har gett ett uppdrag till 50 studenter på Berghs School of Communication. De skulle som examensarbete i sina reklam– och PR-utbildningar ta fram smarta, kostnadseffektiva (och galna) metoder att marknadsföra Orsa till potentiella inflyttare och besökare. När vi presenterade projektet för dem i mitten av november så bad vi dem att överraska oss. Och det gjorde de…

Vi åkte ner till Stockholm för att agera jury i tävlingen. Efter en natt på Hotell Adlon på Vasagatan pulsade jag och kommunchefen uppför Kungsgatan till Berghs i den begynnande snöstormen. Väl inne i värmen träffade vi våra jurykamrater Kai och Carina från Caico och lade upp taktiken inför redovisningen. Kändes lite som att sitta med i Idol-juryn, sitta på första raden och ”fälla smarta, spontana kommentarer” om presentationer som eleverna hade jobbat med under en hel månad.

Tio 5-minuters presentationer, högt tempo, massor av filmer och jättebra kvalitet på det som de hade tagit fram. De hade verkligen gjort bra research. Berghs School of Communication är nyligen utnämnd till världens bästa reklamskola och när man såg presentationerna förstod man varför. Koll på läget, bra analys och fräcka förslag.

Något som är jättekul är att de verkligen har gått in för att lösa uppgiften på ett bra sätt. Kanske inte låter så jättesexigt att fundera på hur man marknadsför en liten ort i norra Dalarna med 7000 invånare... Men intresset och engagemanget kändes helgjutet, både från rektor, lärare och studenter! Berghs har ju ändå ca 1400 studenter och gör jobb åt Sveriges största företag och berömda aktörer i USA och hur intressant är utvecklingen för en liten ort i norra Dalarna i jämförelse?

Men intressant var det tydligen för vi fick med oss bra idéer hem. Visst, de kräver både tid och pengar att genomföra, men några går att köra direkt och vissa idéer är smått geniala. Bara själva genomförandet kvar då…? Och det måste vi ju faktiskt göra själva. Så när vi pulsade hem igen genom Stockholms av tätt snöfall lamslagna trafik, var det en nöjd duo som konstaterade att det var väl satsade medel att anlita kreativa studenter med en helt fräsch syn på Orsas styrkor, svagheter och möjligheter! Det krävs faktiskt bara att ytterligare två personer flyttar till Orsa för att vi ska kunna räkna hem den här satsningen…

Och vem vann då? Ja, det vet vi faktiskt inte än. Vi har några veckor på oss att fundera, läsa, titta på filmer och bedöma idéhöjd, uppmärksamhetsvärde och genomförbarhet. Och vet ni vad den högsta vinsten är? Jo, en tredagars vistelse på Rosentorps Bageri & Turistcamp med badtunna, slädhundskörning, snöskovandring, total tystnad under gnistrande stjärnhimmel och garanterat usel mobil signalstyrka :-) Unik upplevelse för ständigt uppkopplade storstadsungdomar? Jajamänsan!

Ola Granholm, Näringslivschef Orsa Kommun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar