tisdag 6 april 2010

Våren har kommit till Orsa (och skaren)

Yippieehh, våren är verkligen här! De första vårregnen har fallit, Enån blir vild och forsande och nere i Orsasjön syns Enåns och Oreälvens utlopp som blåa stråk i isen. Snön har sjunkit ihop och är som strösocker. Klara och kalla morgnar så är det en riktig betongskare på snön. En så´n där skare som man minns från när man var liten. Jag kommer ihåg att vi ibland till och med kunde åka medkälke och spark på skaren (fast det var nog inte så ofta egentligen).

Men två morgnar i rad nu har det varit superskare, så att man trots sina 87 kilo både kan gå och springa på snön. Två morgnar i rad har jag varit ute och gått på skaren med lilla Ellen i Babybjörn, hon förstår inte det fantastiska i den upplevelsen än (hon är ju bara tio månader) men hon är glad ändå, sprattlar, skrattar och pekar med den lilla knubbiga armen och säger ta, ta, ta, ta...

Ett vanligt år hade jag åkt ett par mil på skaren vid det här laget. Men det är inget vanligt år eftersom vi har en liten (sladdis-)bebis. Om det fryser på nästa helg också ska jag ändå försöka ta mig ut någon morgon. För det är ju verkligen helt otroligt fantastiskt, att åka helt fritt, flyta fram över snön och kryssa mellan småtallarna på myrarna, en frihetskänsla utan dess like (för mig i alla fall). Och om några (ganska många) år kanske jag kan ta med Ellen också.

Sista veckan Grönklitt har öppet i backarna nu, sen börjar den lugna perioden före sommaren. Idag spelas de sista scenerna in av filmen "Semester- helt enkelt, part II" (vinterversionen). Kan snart ses i en you tube-kanal nära dig.

En riktigt glad och sprittande vår tillönskas härmed alla Orsavänner!

Ola G, 6 april 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar