fredag 26 februari 2010

Glad

Igår skickade Svenskt Näringsliv ut resultaten från förra årets undersökning av företagsklimatet. Det hade förbättrats i Orsa och vi ligger på samma nivå som toppåret 2006. Det gör mig glad- och fundersam. Jag blir glad för att företagsklimatet är en jätteviktig värdemätare på vad företagarna tycker. Om de tycker att det är bra företagsklimat så är det förstås närmare till hands att de investerar, anställer, utvecklar å allt sånt där. Extra glad blir jag för att en av de saker som företagarna tyckte förbättrades mest var "attityden från kommunens tjänstemän", alltså hur de blir behandlade av oss i Orsa kommun i sina möten med oss.
Fundersam blir jag därför jag tycker det är så mycket som vi inte har hunnit med... och ändå förbättras företagsklimatet... Det finns fortfarande ett antal företag som vi inte har besökt och det finns fortfarande ett antal företag som tycker att de de inte har den minsta nytta av det vi gör.

Men mest blir jag glad. Jag är ganska dålig på det annars. Att glädjas åt framgångar alltså. Har lättare att ta åt mig negativa inspel än positiva, fast jag själv är positiv, på gränsen till naiv... Och jag ser redan fram emot nästa års mätning, för det finns ju så mycket vi håller på att införa nu som tar ett tag innan det får effekt och blir känt. Till exempel Forum Orsa, värdskapsutbildning och tjänstegarantier.

Och visst har det blivit bättre. Internt i kommunen har vi nog faktiskt fått igenom allt som vi har kämpat för hittills och som gör det lättare för Orsas företagare. Men som sagt, allt är inte känt än och visst finns det tjänstemän som ännu inte tagit till sig nya direktiv och attityder, eller har dåliga dagar. Och visst gör vi misstag ibland, glömmer saker, springer för fort och uttrycker oss klumpigt. Men jag är tacksam för att det i Orsa kommuns chefspolicy står att det är tillåtet att göra misstag o misslyckas. För om man aldrig får misslyckas så finns det nog en ganska stor risk att man aldrig spänner bågen o aldrig tar chanser för att utveckla det man håller på med. Och det är viktigt. Att man chansar, vågar förändra, byta riktning och testa nya grepp.

Det är tio år sen vi flyttade hem och jag ångrar inte beslutet en enda sekund, för det är en fantastisk resa jag har fått vara med om. För drygt tio år sedan startade jag och Robert Jonsson föreningen "Positiva Orsa" för att lobba för optimism, lyfta fram det positiva. Vi tyckte att det behövdes, att allt var så negativt så att vi var tvungna att sälja in en annan bild. Föreningen är död sedan länge. Orsa har gått från tillbakablickande och pessimism till framtidstro och optimism. Och ännu bättre kan det bli! Om vi fortsätter att samarbeta, att stötta varandra, att applådera varandras framgångar och tro på kraften i att jobba tillsammans mot ett gemensamt mål så finns det faktiskt inga gränser för hur långt vi kan nå :-)
Ola Granholm, 26 feb 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar