söndag 28 februari 2010

Den vackra konsten att göra skidspår




Idag gjorde jag ett eget skidspår upp till Viborgs bystuga. Inget konstigt med det i och för sig, det brukar jag göra annars också. Fast skillnaden idag mot annars var att det är drygt 70 cm snö... och den är jättelös... Jag tog min pappas gamla turskidor, för de är bredare och bär lite bättre. Så började jag klafsa uppöver. Till saken hör att det är ca 80 meters höjdskillnad. Det gick rätt bra i början när det inte lutade så mycket uppför, men efter ca 100 meter kom jag in i ett lite brantare parti och snart var det mer krypning än skidåkning, stavarna åker ju rätt igenom hela snötäcket. Nåväl, jag lyckades ta mig ända upp till skidspåren i Viborg, fast vissa sträckor fuskade jag faktiskt o använde något skoterspår istället. När man gör skidspår själv är det två saker man ska tänka på; att inte ha för smalt mellan skidorna (för mittremsan nöts liksom ihop när man har kört i spåret några gånger) och att inte göra för tvära svängar (spåret styr inte skidorna lika bra som maskingjorda). Lite av en konst faktiskt, att göra riktigt bra handgjorda spår :-)

Det tog en timme fram och tillbaka, en timme för att åka skidor 1,5 km tur och retur... Lätt att inse att jag skippade de vanliga spåren uppe i Viborg idag. Känner mig helmör nu (hade dessutom skottat snö 2 timmar innan jag gav mig iväg :-) Men kanonbra träning var det!

När jag var liten fanns det nästan inga skidspår som var gjorda med skoter och spårsläde. Min pappa spårade upp ett 7 km-spår som jag gnodde runt, runt i. När man åker i såna spår får man köra lite annorlunda, lite mer värdigt och Gustav Vasa-stil liksom. Numera startar man annars oftast skidturen med att starta bilen, lasta in skidor och vallagrejor, köra bil till skidspåret, åka slingan, sätta sig i bilen och kör hem igen... Jag är jättelycklig över att vi bor så att jag kan göra eget spår fram till de maskinkörda spåren. Jag slipper starta bilen, sparar pengar o miljö & får lite extra träning, helt suveränt! Rekommenderas å det varmaste!

I natt ska det komma mer snö. Jag gillar snö jättemycket, men nu börjar till och med jag känna mig mätt på det...

God natt! Ola Granholm 28 februari 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar