tisdag 23 februari 2010

å vem är det som bloggar då?

Nu har jag gjort ett antal inlägg i destinationorsa-bloggen, men jag kom på att jag aldrig har berättat vem jag är, så det kanske är dags för det?

Jag heter alltså Ola Granholm, är 47 år, född och uppväxt i Orsa men bott i Stockholm 1982-1989 och 1993-2000. Jag har en härlig familj, är gift med Lena Karner Granholm och har tre barn; Alva 10 år, Sofia 8 år och Ellen 9 månader. När jag och Lena flyttade hem till Orsa 1999-2000 så hade vi tänkt oss bli ägare till ett rött trähus med vita knutar, ett äldre hus med en massa charmiga uthus o vacker utsikt. Jodå, efter fyra års letande blev vi husägare, men till ett grått, serieproducerat, enplans LB-hus... Men vacker utsikt är det! Vi blickar ut över Orsasjön och ser både Fryksås och Grönklitt från fönstret. Tomten är inte plan någonstans och vår uppfartsväg är ca 75 meter (precis hur lång den är märker man nu när det har snöat var och varannan dag).

Jag jobbar med att vara näringslivschef och turismansvarig i Orsa kommun. Vad innebär det då? Jo, jag chefar för ett kontor med tre medarbetare och vi försöker hjälpa Orsas företagare att utveckla sina företag så att de kan anställa fler medarbetare så det kommer in mer skattepengar till Orsa kommun som vi kan använda till barn- och äldreomsorg, skola, vägar, mm. Vi är också inflyttningskontor, turismansvariga, planerar Orsas infrastruktur och försöker få Orsa att synas i omvärlden (varumärke o marknadsföring). Jag brukar säga att jag har världens roligaste jobb (det är det säkert fler som har, men jag är en av dem då :-). Tänk att bara få jobba med framtidsfrågor, människor som vill utveckla sina företag, skriva och föra ut positiva budskap om den plats i världen som man gillar mest...?

Just nu handlar det mycket om utveckling av marknadsföring och varumärke, de senaste fem åren har det hänt så mycket kring Orsa, utvecklingen kring Orsa Grönklitt, utbyggnaden av björnparken, träetableringar och nu all uppmärksamhet kring Körslaget, bröderna Moraeus i Melodifestivalen och Anna Haag. Mitt i allt det här håller vi dessutom på att "bygga en ny kommun", starta stora o många samarbeten med Mora och Älvdalen, förbereda nytt designprogram och ombyggnad av gaturummen i centrum, mm, mm. Allt på en gång...

Det är i alla fall jättekul att skriva om Orsa igen. I slutet av 90-talet startade jag och Robert Jonsson (numera Trgg) en websajt som hette orsasajtn, "en virtuell samlingsplats för utflyttade Orsabor" (salig i minnet). Den levde och frodades ett antal år, men sedan vi lade ner den har jag saknat möjligheten att skriva om Orsa och vad som händer här på ett lite friare sätt. Så det är verkligen kul att nu kunna blogga om mitt Orsa, vad som händer och rör sig!

Det var lite om mig som bloggar (mest). Men det bli fler inlägg från andra personer på den här bloggen, bland annat live från Linda Söderberg och Lena Pettersson i Grönklitt idag.

Tack för idag! Ola Granholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar